Огляд ЗМІ: Ідеальна юридична фірма очима інхауза

Ірина Кравцова
начальник юридичного відділу
ООО "Лореаль Україна"
 
 
 
 

Останні кілька років ринок юридичних послуг в Україні досить динамічний: юридичні компанії реорганізуються, розділяються або, навпаки, зливаються, юристи виходять зі складу існуючих фірм і створюють свої, одні іноземні юридичні фірми заходять на український ринок, а інші виходять. Відслідкувати усі зміни у цьому бурхливому русі досить важко. А інхауз-юристу при цьому треба ще й розпізнати у безмежному океані юридичних фірм саме ту, яка не тільки професійно та якісно надаватиме послуги, але й стане стабільною опорою для компанії-замовника. Чим він керується при цьому? Чи існують певні критерії, «золоті правила», які застосовуються при виборі?

Перш за все, слід розуміти, у яких саме випадках підприємства залучають сторонні юридичні фірми за умови наявності власного юриста. Зазвичай це відбувається:

  • коли потрібна вузькопрофільна експертиза;
  • у випадках представлення інтересів у суді чи у державних органах влади, перед третіми особами;
  • при виникненні конфлікту інтересів, який заважає інхауз-юристу працювати над вирішенням проблеми;
  • як додаткова допомога інхаузу у вирішенні поточних питань.

Кожна із зазначених ситуацій впливає на критерії вибору. Наприклад, при необхідності отримання експертизи, консультації чи представлення компанії у суді вимоги до юрфірми можуть ставитися вищі, ніж при виборі фірми, завданням якої буде отримувати довідки і витяги у державних органах влади чи супроводжувати компанію у її повсякденній діяльності. Та незважаючи на специфіку кожної ситуації, на мій погляд, на першому плані при виборі завжди мають бути 3 ключові критерії: якість, оперативність та вартість послуг.

Якість та професіоналізм, беззаперечно, завжди на першому місці. Передаючи питання на розгляд зовнішнім радникам, компанія-замовник цілком покладається на них, сподіваючись на отримання компетентної відповіді, яка базується на всебічному та ґрунтовному аналізі поставленого питання. Адже саме від такого аналізу-відповіді залежить рішення керівництва компанії.

Враховуючи, що консультація зовнішніх юристів є для замовника надзвичайно важливою, юрфірма має нести відповідальність за надану консультацію. Однак на практиці велика кількість юрфірм відгороджуються від прийняття відповідальності, спираючись на те, що остаточне рішення приймається замовником, а юристи фірми лише консультують з поставлених питань. Як же компанії вберегтися від халатності чи недбалості зовнішніх юристів? На мій погляд, завжди має бути об‘єктивна оцінка результату наданої консультації. Якщо компанія-замовник понесла збитки внаслідок некоректної консультації чи неякісно наданих послуг (при умові, що її не попередили про настання негативних наслідків), юрфірма має ці збитки покривати. Інша справа, коли юристи попереджали, але компанія-замовник свідомо пішла на ризик.

Досить важливим критерієм є і оперативність надання послуг та часова гнучкість. Бізнес-компанія є успішною, може розраховувати на успіх лише у випадку, коли не тільки детально планує свою стратегію, але й вчасно реагує на зміни ринку, економічне та політичне становище у країні. Коли такі зміни трапляються, компанія-замовник потребує швидкої реакції та відповідей і від своїх зовнішніх консультантів. Запорукою відповідності цьому критерію є можливість юрфірми бути доступною 24/7, знати останні законодавчі проекти, зміни, прийняті судові та адміністративні рішення і при цьому бути також обізнаною з діяльністю компанії-замовника та усіма змінами, що у ній відбуваються. Оперативність також полягає у швидкому реагуванні на події, які відбуваються в державі та будь-яким чином зачіпають інтереси компанії, у вигляді пересилання коротких інформаційних листів-рекомендацій щодо подальших дій. Останнє, до того ж, підтверджує турботу юрфірми про свого клієнта та бажання будувати довгострокові стосунки.

Не менш важливим при виборі юрфірми є й фінансовий аспект. Зазвичай замовники запитують погодинні ставки зовнішніх юристів та/або вартість проекту в цілому. Найбільш оптимальним для сторін, на мій погляд, є фіксування вартості проекту. У такому випадку компанія-замовник бюджетує чітку суму у своєму рядку видатків, а юрфірма може бути впевнена, що обумовлена сума буде їй сплачена по завершенню надання послуг або у інший погоджений строк. Фіксування вартості проекту мінімізує виникнення негативних сюрпризів для сторін та, як наслідок, конфліктних ситуацій.

У будь-якому випадку вартість послуг має бути реалістичною, обґрунтованою та адекватно відображати складність питання й витрати часу на його вирішення. Перед виставленням рахунку партнер юрфірми чи відповідальний менеджер проекту мають не тільки ознайомитися з ним, але й проаналізувати кожен рядок, щоб упевнитися, що вся інформація у цьому документі є точною та доречною. Вважаю недопустимим, коли компанії-замовнику виставляється рахунок з такими рядками, як «організація телефонних переговорів» чи «написання листа-нагадування». Такі, здавалося б, незначні нюанси показують дійсний рівень юрфірми. Для інхаузів, які фокусуються на ризик-менеджменті та мають обмежені бюджети, компетентну перевагу будуть мати ті консультанти й помічники, які розуміють потребу у контролі ризиків та коштів.

Кожна компанія обирає юрфірму, яка відповідала б її власним стандартам рівності і справедливості, антидискримінаційним, етичним та іншим соціальним принципам. При цьому юрфірма має продемонструвати вміння надавати послуги у ефективний, компетентний та економічно обґрунтований спосіб, а також погоджуватись на проведення регулярних формальних та неформальних перевірок для визначення й підтвердження дотримання зазначених вище стандартів і принципів. Для міжнародних компаній не менш важливе й місце юрфірми у міжнародних рейтингах.

І звичайно ж, сучасна юридична фірма має бути клієнтоорієнтованою. Це означає не тільки надання індивідуальних консультацій у погоджений строк, але й запровадження певних інструментів, які вирізнятимуть її з-поміж інших юрфірм, підкреслюючи індивідуальний підхід до кожного клієнта. Такими інструментами можуть бути як розсилка законодавчих змін чи проведення презентацій, так і запровадження певних інформаційних програм чи обмінних ресурсів, які будуть цілодобово доступні для клієнтів. Сучасні юрфірми мають іти в ногу з сучасним бізнесом і розвивати нові юридичні практики, які відповідають поточним бізнес-потребам.