В Україні створюють держмонополію на збір доказів

Зміни, запропоновані у підготовленому до другого читання проекті Закону № 6232 про внесення змін до ГПК, ЦПК, КАС та інших законодавчих актів мають на меті знищення конкурентності кримінального процесу, спрямовані на створення штучних перешкод для сторін у реалізації їх прав.

У зв’язку із врахованими поправками до проекту закону №6232 Асоціація правників України оприлюднила відкрите звернення у якому наголошується на спробі створити державну монополію на збір доказів та покласти непритаманні обов’язки на суд у цій частині, передає «Закон і Бізнес».

Так, 10 липня 2017 р. Комітет з питань правової політики та правосуддя Верховної Ради  України розглянув на своєму засіданні зауваження і пропозиції народних депутатів до проекту Закону «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» (реєстр.№6232 від 23.03.2017р.) та підготував остаточний текст проекту до другого читання.

На засіданні Комітету була врахована пропозиція народного депутата А.С. Лозового (№109) про внесення змін до ст. 219, 242-244, 332 КПК України.

У разі прийняття змін виключно слідчий суддя зможе доручити проведення експертизи за клопотанням сторін, визначити наявність підстав для проведення експертизи, коло питань та самостійно обрати експерта для сторін.

На відміну від чинної редакції вказаних норм КПК України, сторони кримінального провадження позбавляються права самостійно обирати та залучати експерта для проведення експертизи, що є істотним обмеженням права збирати докази.

Також в рекомендованому до другого читання законопроекті пропонується врахувати пропозицію народного депутата І. С. Алексєєва (№ 241), зокрема, внести зміни до ч. 1 ст. 7 Закону України «Про судову експертизу», якими встановити, що судово-експертну діяльність у кримінальному провадженні здійснюють виключно експерти  державних спеціалізованих  установ.

В АПУ звернули увагу на неприпустимість внесення зазначених змін, адже вони не відповідають Конституції України, суперечать Європейській конвенції про захист прав та основоположних свобод, практиці Європейського суду з прав людини, чинному Кримінально процесуальному кодексу України та основним засадам судочинства.

Асоціація переконана, що запропоновані зміни мають на меті знищення  конкурентності кримінального процесу, спрямовані на створення штучних перешкод для сторін у реалізації їх прав. Передача  слідчим суддям права залучати чи відмовляти в залученні експерта, і тим більше, обирати експерта для сторін, суперечить  їх функції судового контролю за дотриманням прав учасників кримінального процесу на стадії розслідування. У випадку прийняття цих змін буде зруйновано принцип змагальності, де кожна сторона має право самостійно залучати обраного експерта, отримувати висновки експертизи та доводити свою позицію перед судом. Народні депутати пропонують створити державну монополію на збір доказів та покласти непритаманні обов’язки на суд у цій частині.

Асоціація застерігає від надання права проводити експертизи у кримінальних провадженнях лише експертам державних установ. Це  призведе до безпідставного обмеженням прав сторін на вільний вибір судового експерта.

В АПУ наполягають на неможливості внесення змін до ст. 219 КПК України, якими пропонується обчислювати початок строку досудового розслідування з дня внесення відомостей в Єдиний реєстр досудових розслідувань. Такі зміни призведуть до прийняття невиправданих рішень про закриття кримінальних проваджень у зв’язку зі спливом строків та ускладнять роботу усіх органів досудового розслідування.

В зв’язку з цим Асоціація закликає народних депутатів України відхилити зазначені зміни до КПК України та Закону України «Про судову експертизу», оскільки вони мають очевидно репресивний характер, порушують рівність сторін кримінального провадження та істотно обмежують їх права на збирання доказів.

Закон і Бізнес