Виконання завдань захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, ліквідації наслідків ведення воєнних (бойових) дій здійснюється шляхом забезпечення співпраці (взаємодії) між адвокатами і військовими адміністраціям, правоохоронними органами та судовою системою, під час надання професійної правничої допомоги органам державної влади, населенню у випадках:
– фіксації воєнних злочинів в частині збору доказової бази;
– представництва інтересів потерпілої сторони як в кримінальному провадженні, так в міжнародних інстанціях;
– представництва інтересів потерпілих з метою фіксації в національних судах факту вбивств, насилля, руйнувань в результаті ведення агресивної війни російською федерацією.
Професія адвоката виражається через покликання бути в першу чергу ЗАХИСНИКОМ. Способи захисту тих, хто цього потребує, бувають досить різними. Один із таких способів це – участь адвоката, як фахівця в галузі права, що перебуває на передовій юридичних баталій, в процесах законотворення. Справжнім викликом для сьогодення стала та велика біда, з якою зіткнулися мільйони громадян України, ім’я цієї біди – збройна та підступна агресія російської федерації.
Адвокати «воєнного» Комітету РАКО долучилися до законотворчої роботи через опрацювання законопроекту №7198 «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації» та надання пропозицій та правок до законопроекту.
Така пильна увага до законопроекту № 7198 зумовлена певними аспектами, пов’язаними із специфікою факту спричинення шкоди внаслідок порушення правил ведення війни, можливих шляхів відшкодування такої шкоди та необхідності досягнення прозорості в процесах визначення та відшкодування заподіяної шкоди.
Об’єктом особливо пильної уваги під час опрацювання законопроекту № 7198 стали такі напрямки:
- Сам факт агресії, який має розглядатися як порушення РФ умов Паризького Договору про заборону війни як засобу національної політики, який набрав чинності після СРСР 24.07.1929 р. та низки інших міжнародних актів. Для цього необхідно в преамбулі закону:
- чітко зафіксувати юридичний факт порушення РФ відповідних норм міжнародного права;
- зафіксувати наявність вини і причинно-наслідкового зв’язку з усіма фактами завдання шкоди – навіть у випадку, якщо фактично руйнування майна відбулося в результаті вимушених дій ЗСУ при обороні.
- Необхідність визначення в законодавчому порядку самого факту порушення збройними силами РФ законів та звичаїв сухопутної війни, передбачених Гаазькою конвенцією 1907 року та іншими міжнародними актами, в цьому випадку необхідно в законі передбачити:
- юридичну процедуру фіксації кожного окремого факту порушення збройними силами РФ;
- порушення законів та звичаїв війни;
- причинно-наслідковий зв’язок між таким порушенням і завданою шкодою.
- Фіксація факту немотивованої агресії РФ внаслідок грубого порушення встановлених правил та звичаїв ведення війни тягне за собою втрату судового імунітету РФ, що дозволяє розглядати позови про відшкодування шкоди в судах України.
- Створення в законодавчому порядку простої та зрозумілої процедури для постраждалих від агресії російської федерації осіб, з метою відновлення порушеного їх права, з цією метою слід враховувати, що::
- ведення агресивної війни та порушення законім і звичаїв війни є кримінальним злочином за КК України і процедура відшкодування шкоди завданої цими злочинами передбачена КПК України (цивільний позов у кримінальному провадженні) дотримання якої не реалістично у зв’язку із неможливістю процесуально встановити конкретних винних осіб;
- передбачити більш спрощену юридичну процедуру, яка фіксує факт збитків та наявність причинно-наслідкового зв’язку із бойовими діями без необхідності встановлювати і доводити вину конкретних військовослужбовців РФ в кожному окремому випадку.
- Забезпечення прозорості процедур при розгляді спеціальними Комісіями питань компенсації заподіяної шкоди внаслідок агресії РФ, що в свою чергу:
- має забезпечити довіру до органів влади та створення позитивного іміджу України на міжнародній арені;
- знизити до мінімуму можливі корупційні ризики при опрацюванні заяв осіб, постраждалих внаслідок агресії РФ.
Все вище перелічене було опрацьовано та надано у вигляді порівняльної таблиці на розгляд до Верховної Ради України (додається).
Крім того, нещодавно від Комітету Ради адвокатів Київської області з питань взаємодії з військовою адміністрацією, правоохоронними органами та судовою системою для забезпечення захисту цивільного населення в умовах воєнного стану було направлено письмові звернення окремо до Голови Верховної Ради України Руслану СТЕФАНЧУКУ та окремо до Голові Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку Дмитру НАТАЛУСІ.
Звернення, разом з порівняльною таблицею, були направлені з метою врахування напрацьованих правок до законопроекту № 7198.