Про захист бізнесу від тиску з боку правоохоронних органів розповів адвокат Артем Облетов під час заходу з підвищення кваліфікації адвокатів, що відбувся у Вищій школі адвокатури НААУ.
Лектор докладно проаналізував разом з учасниками, як захистити бізнес від тиску з боку правоохоронних органів та надав практичні поради дій адвоката під час обшуку, а саме:
1. Підготовка підприємств до обшуків, допитів, комунікації з правоохоронцями.
2. Робота адвоката під час обшуку (практичні поради та приклади ситуацій).
3. Супровід клієнта на допиті (стратегія та тактика).
У рамках характеристики дій адвоката під час обшуку акцентовано на наступному:
1. Підготовка підприємств до обшуків, допитів, комунікації з правоохоронцями
Підготувати колектив:
● зібрати інформацію щодо попередньої комунікації Клієнта з правоохоронцями / виявлення потенційних проблем
● чітко розподілити обов’язки на випадок обшуку
● роз’яснити працівникам їхні права та обов’язки
● визначити алгоритм подальших дій
Інформаційна безпека:
● встановити паролі на техніку
● зберігати документи на віддаленому сервері
● перевірити доцільність збереження окремих паперових документів
● забезпечити наявність альтернативних засобів комунікації для виклику адвоката
● укласти договір з адвокатами
Особиста підготовка:
● сформувати досьє клієнта
● підготувати папку для термінових викликів адвоката (шаблони документів, нормативна пам’ятка, список корисних контактів)
● підготувати технічні засоби для здійснення фото/відео фіксації, альтернативний засіб комунікації
● чек лист типових порушень (зауважень)
2. Робота адвоката під час обшуку (практичні поради та приклади ситуацій)
● Слідчий і прокурор мають пред’явити вам ухвалу та вручити копію. Перевірте строки та повноваження учасників.
● Слідчий має оголосити всіх учасників слідчої дії та їхні анкетні дані. Рекомендовано їх собі занотувати.
● Важливим аспектом є обов’язок роз’яснення прав та обов’язків як учасників обшуку.
● Слідчі мають залучити понятих.
● Процес має бути зафіксовано на відео.
● Оглядати речі та документи може тільки слідчий. Оперативники залучені лише для допомоги йому, зокрема, можуть давати консультації чи фіксувати перебіг подій.
● Хаотичний рух учасників обшуку по приміщенню є порушенням.
● Фіксація порушень має відбуватись письмово та безпосередньо у ході проведення обушуку у формі зауважень.
● Слідчий може оглядати мобільні телефони та комп’ютери. Особи мають право не давати слідчому паролі доступу до техніки. Має бути забезпечено участь спеціаліста.
● Зміст обшуку полягає в пошуку конкретно визначених речей, тому відповідати на запитання слідчого особи не зобов’язані.
● Якщо слідчий знайшов те, що шукав (речі, документи, зброю тощо), обшук має бути завершено.
● Слідчий може вилучити речі чи документи, на яких не було дозволу в ухвалі, якщо вважає, що вони мають значення в кримінальному провадженні. Наркотики, нелегальну зброю, боєприпаси тощо забирають в обов’язковому порядку.
Результати обшуку та перелік вилученого майна заносять у протокол. Перевірте уважно, чи правильно слідчий вніс інформацію. Наприклад, якщо вилучають:
● гроші — важливо зафіксувати суму, валюту, номінал і номери купюр, їхню кількість
● техніку (мобільний телефон, планшет, комп’ютер тощо) — перевірте марки, моделі з серійними номерами або ІМЕІ (міжнародний ідентифікатор мобільного обладнання; унікальний код, який дасть змогу ідентифікувати конкретний апарат мобільного телефону)
● документи – наполягайте на повній фіксації переліку документів (назва, реквізити, кількість аркушів).
Отримайте копію протоколу.
Приклади кризових порушень:
● адвоката не допускають до Клієнта під час обшуку
● в ухвалі про проведення обшуку невірно вказана адреса – слідчий приймає рішення проводити невідкладний обшук
● слідчий протидіє у здійсненні аудіо, відео фіксації адвокату
● слідчий приймає рішення вилучати майно без дозволу визначеного ухвалою
● слідчий намагається під час обшуку провести допит
● несанкціоноване застосування спецзасобів, неспівмірність насильства
Бажані дії після обшуку:
● надання додаткових роз’яснень Клієнту – порядок повернення майна, порядок подальшої взаємодії з представниками правоохоронних органів, акцент уваги на «цифровій гігієні» комунікації
● проведення перевірки приміщення на предмет сторонніх технічних пристроїв , що можуть використовуватись для здійснення негласних слідчих (розшукових) дій
● скерування запитів до правоохоронних органів та суду з метою отримання інформації щодо вчинення дій направлених на арешт майна
● скерування клопотання до правоохоронних органів про повернення тимчасово вилученого майна
● скерування клопотання до правоохоронних органів про ознайомлення з матеріалами кримінального провадження (в частині, що стосується вилученого майна)
● скерування скарги до суду на бездіяльність щодо неповернення тимчасово вилученого майна / клопотання про скасування арешту
3. Супровід клієнта на допиті (стратегія та тактика)
На допит можуть викликати повісткою, яку вручають:
– особисто
– поштою (повістка може бути відправлена за місцем проживання та/або за місцем роботи)
– електронною поштою
– телефоном (дзвінком, повідомленням в Telegram, WhatsApp, Viber)
Якщо повідомили про виклик дзвінком, варто попросити надіслати повістку поштою. При особистому врученні у розписці вказати час та дату отримання. Звернути увагу на номер кримінального провадження, кваліфікацію кримінального правопорушення та статус особи, яку викликають.
На допит мають викликати не пізніше ніж за три дні до дня проведення допиту.
● Людина має право не свідчити проти себе, членів сім’ї чи близьких родичів (ст. 63 Конституції України).
● Надмірна відкритість може зашкодити. Тут радимо слідувати вказівкам компетентного адвоката, присутність якого бажана.
● Не можна брати зайві речі та техніку (носії) з важливою інформацією на допит, а також залишати особисті речі без нагляду в місці проведення допиту.
● За результатами допиту складається протокол. Перед його підписанням треба уважно ознайомитися зі змістом, впевнившись у відповідності викладених показань.
● Особистий підпис на кожній сторінці протоколу знижує ризик підміни показань.
● За завідомо неправдиві показання передбачена кримінальна відповідальність.
● Максимальний час проведення допиту — вісім годин на день. Без перерви допит не може проводитись більше двох годин.
● За розголошення суті допиту передбачена кримінальна відповідальність.
Підготовка до допиту:
● попередня комунікація з Клієнтом / налагодження контакту
● прорахунок сценаріїв проведення допиту / проведення попереднього інструктажу / відповідь на запитання Клієнта
● «репетиція» проведення допиту
Першоджерело: https://tinyurl.com/2936cn82