Електронний суд. Ознайомлення із матеріалами справи та оскарження судових рішень

21.01.2025

Електронний суд. Ознайомлення із матеріалами справи та оскарження судових рішень

Майстер-клас “Електронний суд” провела адвокат, учасниця АО “ВСЕУКРАЇНСЬКА АДВОКАТСЬКА ДОПОМОГА», заступниця голови Комітету НААУ з питань електронного судочинства та кібербезпеки Тетяна Рабко під час заходу з підвищення кваліфікації адвокатів, що відбувся у Вищій школі адвокатури НААУ.

Лектор докладно проаналізувала разом з учасниками підсистему «Електронний суд», ознайомлення із матеріалами справи та оскарження судових рішень а саме:

  • 1. Створення електронного ордеру для оперативного доступу до матеріалів справи.
  • 2. Алгоритм подання заяви про ознайомлення з матеріалами справи в електронному вигляді.
  • 3. Перебіг процесуальних строків при отримані документів у підсистемі «Електронний суд» та інструменти перевірки для відліку строків.
  • 4. Формування апеляційної скарги по справі:

4.1. Підтвердження повноважень.

4.2. Заповнення формуляра апеляційної скарги (сторони по  справі, опис вимог апеляційної скарги).

4.3. Формування додатків до апеляційної скарги.

4.4. Сплата судового збору.

  • 5. Направлення копії апеляційної скарги стороні.
  • 6. Направлення апеляційної скарги до суду.

У рамках ознайомлення із матеріалами справи та оскарження судових рішень у «Електронному суді» акцентовано на наступному:

1. Створення електронного ордеру для оперативного доступу до матеріалів справи

В постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 06 .11 .2024 по справі № 483 /346 /24 зазначено, що поза увагою апеляційного суду залишилось те, що рішенням Ради адвокатів України від 08 червня 2024 року № 36 «Про внесення змін до Положення про ордер на надання правничої допомоги та до рішення РАУ № 162 від 04 серпня 2017 року» доповнено пункт 12 Положення новим підпунктом 12 .15 наступного змісту : «12 .15 . Ордер вважається підписаним адвокатом (керівником адвокатського бюро/адвокатського об`єднання), якщо у графі «Адвокат» міститься або власноручний (фізичний) підпис ; або ордер засвідчено електронним підписом ; або електронним підписом засвідчено документ, додатком до якого є ордер» ;

З метою підтвердження повноважень представляти інтереси ОСОБА_ 1 у суді апеляційної інстанції, адвокат у додатках матеріалів апеляційної скарги додав копію ордеру від 02 вересня 2024 року серія АА № 1480599 (т . 2 , а . с . 93 , 94) .

Суд апеляційної інстанції встановив, що копія ордеру від 02 вересня 2024 року серія АА № 1480599 є додатком до апеляційної скарги адвоката в інтересах ОСОБА_ 1 .

Суд апеляційної інстанції встановив, що апеляційна скарга адвоката в інтересах ОСОБА_ 1 подана через систему «Електронний суд» та скріплена електронним підписом .

За умови підписання електронним підписом апеляційної скарги, додатком до якої є копія ордеру, помилковим є висновок апеляційного суду про те, що копія ордеру вважається непідписаною .

Важливо!

  • Якщо виписки з ЄДР або довіреності були сформовані у підсистемі «Електронний суд» до 03.02.2024 року, їх необхідно перевидати. Для цього керівник організації / установи повинен у розділі «Довіреності/ордери»: Обрати документ під назвою «Виписка з ЄДР» Натиснути кнопку «Переформувати виписку з ЄДР» для відповідного документа, після чого видати нові довіреності.
  • Якщо на представника вже була видана довіреність, то для подачі вказаним представником виконавчого документу до АСВП необхідно анулювати існуючу довіреність та видати нову з вибраною опцією «Подача до АСВП».
  • В момент реєстрації електронного кабінету в підсистемі «Електронний суд» автоматично скасовуються всі електронні ордери видані на представництво інтересів такого учасника справи через е-суд.
  • Довіреність в електронній формі дійсна до моменту її скасування довірителем. При втраті чинності довіреності в електронній формі автоматично скасовуються також усі її похідні довіреності, що видані в порядку передоручення.

2. Алгоритм подання заяви про ознайомлення з матеріалами справи в електронному вигляді

Підсистема «Електронний суд» надає можливість сортувати справи та здійснювати пошук.

У разі надходження заяви учасника справи про ознайомлення з матеріалами справи чи окремими документами в електронному вигляді через систему Електронний суд, суд, який отримав таку заяву, забезпечує сканування відповідних матеріалів справи у паперовій формі, що перебуває в такому суді, та долучення їх до матеріалів електронної судової справи .

У разі відсутності відповідного клопотання учасника справи суд забезпечує сканування матеріалів справи в паперовій формі та долучення їх до матеріалів електронної судової справи з урахуванням наявних у суді можливостей та в разі передання справи до суду іншої інстанції . (п . 124 Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно – телекомунікаційної системи).

Для отримання доступу та можливості збереження файлів технічної фіксації (відеозапис) судового засідання з КЕП необхідно сплатити судовий збір у сумі 90.84 грн. Одразу після сплати судового збору файл буде доступний для перегляду та збереження в додатках до протоколу.

3. Перебіг процесуальних строків при отримані документів у підсистемі «Електронний суд» та інструменти перевірки для відліку строків

Якщо учасник справи має електронний кабінет, суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в електронній формі виключно за допомогою ЄСІТС чи її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами . У разі відсутності в учасника справи електронного кабінету суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в паперовій формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення .

Якщо судове рішення/повістку надіслано до електронного кабінету пізніше 17 години, судове рішення/повістка вважаються врученими у робочий день, наступний за днем їхнього відправлення, незалежно від надходження до суду повідомлення про їхнє доставлення .

Через формування в електронному кабінеті підсистеми «Електронний суд» «Картки руху документа» (п. 5.1.22 Інструкції користувача Електронного суду ЄСІТС) можливо відслідковувати рух та стан розгляду поданих документів, а саме:

  • стан документа;
  • дату створення (доставки в кабінет);
  • дату останнього коригування (оновлення);
  • дату підпису;
  • дату відправки до суду;
  • дату реєстрації в суді;
  • дату набрання законної сили (ДНЗС).

У постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 04 липня 2024 року по справі № 908 /3274 /23 зазначено, що відправлення документа заявником та його отримання судом не обов`язково є одномоментною подією та може не збігатися у часі ; і для правильного обрахування строку визначальним є саме момент відправлення відповідного документа заявником за допомогою електронних засобів . Ототожнення понять «час реєстрації» та «час подання процесуальних документів» є необґрунтованим . У вирішенні процесуального питання – встановлення дати (часу) подання (пред`явлення) скарги до суду потрібно враховувати, коли саме таку скаргу подав заявник, а не коли її було отримано та зареєстровано судом . Близька за змістом правова позиція викладена, зокрема, в постанові Верховного Суду від 29 .11 .2023 зі справи № 227 /477 /21, у постанові Верховного Суду від 25 .06 .2024 зі справи № 908 /3274 /23.

4. Формування апеляційної скарги по справі:

Суб’єкти, що реєструють свої електронні кабінети в обов’язковому порядку : адвокати, нотаріуси, державні та приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, органи державної влади та інші державні органи, зареєстровані за законодавством України як юридичні особи, їх територіальні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи, зареєстровані за законодавством України.

Інші особи реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в добровільному порядку.

В апеляційній скарзі мають бути зазначені, зокрема, відомості про наявність або відсутність електронного кабінету.

Якщо процесуальним кодексом встановлено вимогу зазначення у змісті процесуального документа відомостей про наявність або відсутність електронного кабінету, особа, яка подає до суду відповідний процесуальний документ в електронній формі через електронний кабінет, звільняється від обов’язку зазначення відповідних відомостей.

4.1. Підтвердження повноважень

Реєстрація в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, не позбавляє права на подання документів до суду в паперовій формі в порядку, визначеному цим Кодексом. Особа, яка зареєструвала електронний кабінет в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, подає процесуальні та інші документи, письмові та електронні докази, вчиняє інші процесуальні дії в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи або її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами, з використанням кваліфікованого електронного підпису або засобів електронної ідентифікації, що мають високий рівень довіри, відповідно до вимог законів України “Про електронні документи та електронний документообіг” та “Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги”, якщо інше не визначено цим Кодексом. (ч. 8 ст. 6 ГПК України, ч. 8 ст. 14 ЦПК України, ч. 8 ст. 18 КАС України).

4.2. Заповнення формуляра апеляційної скарги (сторони по  справі, опис вимог апеляційної скарги)

У разі подання до суду в електронній формі заяви по суті справи, зустрічного позову, заяви про збільшення або зменшення позовних вимог, заяви про зміну предмета або підстав позову, заяви про залучення третьої особи, апеляційної скарги, касаційної скарги та документів, що до них додаються, учасник справи зобов`язаний надати доказ надсилання таких матеріалів іншим учасникам справи .

Такі документи в електронній формі направляються з використанням Єдиної судової інформаційно – комунікаційної системи або її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами, шляхом надсилання до електронного кабінету іншого учасника справи, а у разі відсутності в іншого учасника справи електронного кабінету чи відсутності відомостей про наявність в іншого учасника справи електронного кабінету – у паперовій формі листом з описом вкладення .

Якщо інший учасник справи відповідно до вимог процесуального кодексу зобов’язаний зареєструвати електронний кабінет, але не зареєстрував його, учасник справи, який подає документи до суду в електронній формі з використанням електронного кабінету, звільняється від обов’язку надсилання копій документів такому учаснику справи (виключення – суб’єкти владних повноважень у адміністративному процесі) .

Суд, направляючи такому учаснику справи судові виклики і повідомлення, ухвали у випадках, передбачених процесуальним кодексом, зазначає у цих документах про обов’язок такої особи зареєструвати свій електронний кабінет та про можливість ознайомлення з матеріалами справи через Єдину судову інформаційно – комунікаційну систему або її окрему підсистему (модуль), що забезпечує обмін документами.

4.3. Формування додатків до апеляційної скарги.

До створених в підсистемі «Електронній суд» документів користувачі можуть додавати інші файли (зображення, відеофайли тощо).

Відповідні додані файли (додатки) підписуються кваліфікованим електронним підписом користувачів разом зі створеними в Електронному суді документами, до яких вони додаються Максимальний розмір одного файлу: 5 GB (GIB) Допустимі формати: зображення, аудіо, відео, PDF документ, документ Word, ZIP архів (в т.ч. з документами підписаними КЕП).

4.4. Сплата судового збору

Згідно із ч. 3 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» визначено, що при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі – застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.

29.10.2021 Державною судовою адміністрацією надані роз`яснення щодо понижуючого коефіцієнта ставки судового збору, в яких зазначено, що: “в оголошенні, яке було опубліковано у газеті Голос України» 4 вересня 2021 року про початок функціонування підсистеми ЄСІТС, не міститься інформації про введення в дію підпункту «б» підпункту 1 пункту 17 параграфу 1 розділу 4 розділу VII «Перехідні положення» Закону щодо застосування коефіцієнту 0,8 для пониження розміру ставки судового збору при подачі документів в електронній формі. Це означає, що відповідна норма не набрала чинності у порядку, встановленому Законом”.

Судова практика:

16 листопада 2022 року Велика Палата Верховного Суду по справі № 916/228/22 сформулювала правовий висновок, щодо відсутності підстав вимагати сплати судового збору без урахування понижуючого коефіцієнта. Суд прийшов до висновку, що надані Державною судовою адміністрацією України в листі від 29.10.2021 № 10-19326/21 та Вищою радою правосуддя в листі від 30.11.2021 № 28581/0/9-21 роз`яснення, що частина третя статті 4 Закону України «Про судовий збір» не набрала чинності у порядку, встановленому Законом, не змінюють установленого порядку та умов набрання чинності нормативно-правовим актом.

5. Можливі статуси заяв, що подаються через підсистему «Електронний суд»

  1. Статус «Чернетка». На даному етапі дозволяється редагувати заяву шляхом переміщення на різні кроки її формування.
  1. Статус «Підписання». На даному етапі дозволяє лише підписати заяву та направити її до суду. Редагування заяви на статусі «Підписання» неможливе.
  1. Статус «Відправлено». Статус вказує на те, що заяву було підписано та направлено до суду.
  1. Статус «Доставлено». Статус вказує на те, що заява очікує на прийняття АСДС суду, до якого вона була направлена.
  1. Статус «Помилка обробки». Даний статус мають заяви, які не були доставлені до АСДС суду. Вказані статуси можуть виникати внаслідок нестабільної роботи мережі під час відправки заяв до АСДС суду як на стороні користувача, так і на стороні АСДС. У разі виникнення такого статусу, користувачеві необхідно звернутись до служби технічної підтримки за номером 044-492-70-10, оскільки ситуація потребує окремого аналізу.

Помилка обробки може бути:

  • Помилкою відправлення – виникає внаслідок некоректної роботи мережі користувача;
  • Помилкою отримання – виникає внаслідок некоректної роботи мережі в суді;
  • Помилкою реєстрації – виникає в АСДС під час реєстрації (має різний характер).
  1. Статус «Відмовлено в реєстрації». Статус з’являється внаслідок відмови в реєстрації заяви в АСДС суду за певних причин. Текст причини відмови має надходити користувачеві на електронну адресу у розділ «Повідомлення» електронного кабінету.
  1. Статус «Зареєстровано». Статус відображається у разі реєстрації справи на основі поданої заяви в АСДС суду. У подальшому, справа, що була зареєстрована, а також всі документи, що були додані до справи, будуть відображатись у розділі «Справи».

6. Направлення апеляційної скарги до суду. Судова практика

  • У постанові від 01.08.2024 по справі № 910/12559/20 Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду зазначено, що доводи касаційної скарги щодо відсутності у Товариства технічної можливості оскаржити рішення суду із використанням підсистеми “Електронний суд”, Суд відхиляє з огляду на передбачену ГПК України можливість подання апеляційної скарги до суду в паперовій формі.
  • У постанові від 06 .08 .2024 по справі № 910 /6040 /21 Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду зазначено, що аналіз положень абз . абз . 1 , 2 ч . 6 ст . 6 ГПК України свідчить про те, що ОСОБА_ 1 як фізична особа, яка особисто представляла свої інтереси не зобов`язаний був реєструвати електронний кабінет в Єдиній судовій інформаційно -комунікаційній системі, а тому процесуальні наслідки щодо неподання документів до суду через електронний кабінет в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами до такої особи не застосовуються.
  • У постанові від 08 .08 .2024 по справі № 140 /9164 /23 Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду зазначено, що номер та дата реєстрації вхідної кореспонденції самі по собі не свідчать про дату отримання рішення суду, а лише фіксують факт реєстрації кореспонденції суду при надходженні до відповідача та є односторонньою дією і не може бути самостійним доказом отримання копії оскаржуваного рішення у певну дату . Своєчасність реєстрації вхідної кореспонденції, в тому числі і судових рішень, свідчить виключно про організацію роботи підприємства, установи, організації, проте не є підставою для поновлення строку на апеляційне оскарження, оскільки така організація роботи залежить виключно від самої організації .
  • В ухвалі Хмельницького апеляційного суду від 24.04.2024 по справі № 670/472/23 зазначено, що до суду апеляційної інстанції подано через електронний суд лише титульну сторінку апеляційної скарги, а сама апеляційна скарга міститься додатком і вона непідписана представником та вказані обставини не підтверджують дотримання форми документа.
  • Із змісту ухвали Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного кримінального суду від 27 .03 .2024 по справі № 344 /4932 /22 вбачається, що подання через підсистему «Електронний кабінет» касаційної скарги у PDF -файлі для надіслання учасникам провадження не відповідає ані вимогам пункту 29 Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно -телекомунікаційної системи, ані положенням ч . 6 ст . 427 КПК України, оскільки процесуальним законом не передбачено надання до суду копій касаційної скарги в електронному форматі.
  • У постанові від 24 .07 .2024 по справі № 520 /22405 /23 Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду щодо доводів Скаржника проте, що у зв`язку із запровадженням воєнного стану та постійними обстрілами міста Харкова у ТОВ не завжди є доступ до мережі інтернет, електроживлення та комп`ютерної техніки, суд ураховував, що можливість користування підсистемою «Електронний суд» не обмежується певним місцем (у даному випадку приміщенням офісу ТОВ).

Першоджерело – https://tinyurl.com/bddahweu

Новини партнерів та ЗМІ