Кримінальний процесуальний кодекс гарантує кожному право на справедливий розгляд та вирішення справи в розумні строки незалежним і не упередженим судом. Пришвидшення розгляду провадження не можна визначати першочерговим завданням судочинства.
У НААУ не підтримали проект Закону від 26.02.2024 № 11039 «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо оперативності кримінального провадження з дотримання міжнародних стандартів та принципу верховенства права».
Згідно з чинним КПК, судовий розгляд у кримінальному провадженні повинен бути проведений в одному складі суддів. Утім, у разі неможливості брати участь у судовому засіданні з об’єктивних причин, склад суду може бути замінений. У такому випадку, дотримуючись мети реалізації справедливого суду, розгляд кримінального провадження починається спочатку.
Втім, аби підвищити оперативність кримінального провадження, законопроектом пропонується змінити це правило та продовжувати розгляд справи. Докази, що були дослідженні під час судового розгляду до заміни судді, на думку авторів законодавчої ініціативи, мають зберігати доказове значення та можуть використовуватися для обґрунтування судових рішень.
Але, на думку НААУ, справедливого розгляду можна досягти лише в тому разі, коли суд безпосередньо має можливість дослідити усі докази, аргументи, доводи, заперечення та пояснення сторін кримінального провадження.
Відповідно до позиції Європейського суду з прав людини, викладеної у справі «Краска проти Швейцарії» (13942/88), ефективність справедливого розгляду справи досягається тоді, коли сторони процесу мають право представляти перед судом ті аргументи, які вони вважають важливими для справи. При цьому такі аргументи мають бути «почуті», тобто ретельно розглянуті судом, а суд має обов’язок провести ретельний розгляд клопотань, аргументів та доказів, поданих сторонами.
Суд повинен безпосередньо дослідити усі докази та аргументи сторін кримінального провадження з метою ухвалення законного та справедливого рішення. Особливо це стосується складних кримінальних проваджень, де кожен доказ та кожна обставина справи повинні бути досліджені судом з метою виключення формального підходу вивчення матеріалів справи.
Тож чинними нормами кримінального процесуального законодавства врегульоване питання правових наслідків заміни складу суду під час розгляду кримінальних проваджень. Внесення запропонованих змін обмежить права безпосереднього дослідження судом усіх доказів та аргументів кримінального провадження.
Повністю зауваження до проекту Закону № 11039 можна переглянути за посиланням.