Депутати пропонують Раді простити доступ до адвокатської діяльності. Для цього внесений законопроект «Про внесення змін до статті 9 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» щодо спрощення доступу до адвокатської діяльності» № 4633 від 25.01.2021.
Проектом Закону пропонується спрощення доступу до адвокатської діяльності осіб, які мають намір займатися нею, шляхом зменшення строків, після спливу яких особа, яка не склала кваліфікаційний іспит, може бути допущена до складення такого іспиту повторно. Передбачається внесення таких змін до статті 9 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» стосовно осіб, які мають намір займатися адвокатською діяльністю:
– замість існуючої норми частини 4 про те, що «особа, яка не склала кваліфікаційний іспит, може бути допущена до складення такого іспиту повторно не раніше ніж через шість місяців.
Особа, яка не склала кваліфікаційний іспит повторно, може бути допущена до наступного кваліфікаційного іспиту не раніше ніж через один рік», встановити, що така особа може бути допущена до повторної здачі іспиту не раніше ніж через три місяці, а особа, яка не склала кваліфікаційний іспит повторно, – не раніше ніж через шість місяців.
Таким чином строки допуску осіб до наступного кваліфікаційного іспиту скорочуються вдвічі.
Ініціатори законопроекту вважають, що встановлені на даний час частиною 4 статті 9 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» строки, після спливу яких особа, яка не склала кваліфікаційний іспит, може бути допущена до складення такого іспиту повторно, є невиправдано великими (шість місяців у разі першої нездачі та один рік у разі повторної нездачі іспиту).
Враховуючи, що відповідно до абзацу 4 частини 1 статті 9 зазначеного Закону кваліфікаційні іспити проводяться не рідше одного разу на три місяці (тобто окремі кваліфікаційні палати кваліфікаційно-дисциплінарних комісій адвокатури можуть визначити і таку періодичність іспитів, як лише один раз на три місяці), – час очікування чергового складання іспиту автоматично додається до строку, протягом якого особа чекає на повторне складання іспиту, і виступає додатковим обмеженням доступу кандидатів до професії адвоката.
У свою чергу будь-які обмеження доступу до адвокатської діяльності зменшують конкуренцію та збільшують монополізацію в цій сфері, здорожчують вартість послуг, а в окремих місцевостях взагалі призводять до відсутності адвокатів, внаслідок чого в решті-решт найбільше страждають споживачі (зокрема, через неможливість отримання відповідної послуги або через встановлену дуже високу ціну послуги).
Тож при цьому автори не забули згадати, що прийняття законопроекту матиме такі результати:
– спрощення доступу до адвокатської діяльності для осіб, які мають намір займатися такою діяльністю;
– зменшення корупційних ризиків у сфері відбору кандидатів;
– збільшення конкуренції у сфері адвокатської діяльності;
– підвищення рівня доступності адвокатських послуг та зменшення їх вартості.