Про механізм компенсації шкоди за пошкоджене, знищене житло громадян України з 24 лютого 2022 року розповіла суддя Шевченківського районного суду м. Києва, викладач (тренер) Національної школи суддів України Валентина Маліновська під час заходу з підвищення кваліфікації адвокатів, що відбувся у Вищій школі адвокатури НААУ.
Лектор докладно проаналізувала разом з учасниками механізм компенсації шкоди за пошкоджене, знищене житло громадян України з 24 лютого 2022 року, а саме:
- 1. Нормативне регулювання національного позасудового механізму компенсації за пошкоджене, знищене майно.
- 2. Отримувачі компенсації, категорії об’єктів нерухомого майна, форми компенсації.
- 3. Підтвердження права власності на житло.
- 4. Оскарження рішень про відмову у наданні компенсації.
У рамках характеристики механізму компенсації шкоди за пошкоджене, знищене житло громадян України з 24 лютого 2022 року акцентовано на наступному:
1. Нормативне регулювання національного позасудового механізму компенсації за пошкоджене, знищене майно
Національний позасудовий механізм компенсації за пошкодження, знищення житла з лютого 2022 року:
- Постанова КМУ № 380 від 26.03.2022 – Про збір, обробку та облік інформації про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України (ПОРЯДОК подання Інформаційного пов-ння про пошкоджене та знищене нерухоме майно);
- Постанова КМУ № 473 від 19.04.2022 – Про затвердження Порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії РФ, пов’язаних із пошкодженням будівель та споруд;
- ЗУ № 2923-IX від 23.02.2023 – Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією РФ проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України;
- Постанова КМУ №381 від 21.04.2023 – Про затвердження Порядку надання компенсації для відновлення окремих категорій об’єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією РФ, з використанням електронної публічної послуги «єВідновлення».
- Постанова КМУ №516 від 19.05.2023 – Деякі питання організації роботи комісії з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією РФ проти України;
- Постанова КМУ № 600 від 30.05.2023 – Про затвердження Порядку надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна;
- Постанова КМУ №1185 від 27.10.2023 – Про реалізацію експериментального проекту щодо проведення обстеження знищених окремих категорій об’єктів нерухомого майна, зокрема із застосуванням інформаційних продуктів дистанційного зондування Землі;
- Постанова КМУ №624 від 13.06.2023 – Деякі питання забезпечення функціонування Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією РФ проти України;
- Постанова КМУ №1432 від 13.12.2024 – Порядок надання внутрішньо переміщеним особам компенсації за пошкоджені/знищені об’єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терорист. актів, диверсій, спричинених збройною агресією РФ проти України.
Міжнародний позасудовий механізм компенсації шкоди, збитків завданих РФ проти України: Реєстр збитків для України.
- Нью-Йорк, 14 листопада 2022 року ГА ООН прийняла Резолюцію A/RES/ES-11/5 «Сприяння здійсненню правового захисту і забезпечення відшкодування шкоди у зв’язку з агресією проти України».
- Рейк’явік, 16-17 травня 2023 року На 4-му Саміті глав держав та урядів Рада Європи заснувала Реєстр збитків, завданих агресією РФ проти України, шляхом укладення Розширеної часткової угоди.
Постанова КМУ № 365 від 29.03.2024: Про затвердження Порядку подання заяв про відшкодування збитків, втрат чи шкоди, що завдані агресією РФ проти України, до Реєстру збитків, завданих агресією РФ проти України, засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг.
2. Отримувачі компенсації, категорії об’єктів нерухомого майна, форми компенсації
Отримувачами компенсації за пошкоджені/знищені об’єкти нерухомого майна є:
1) фізичні особи – громадяни України, які є: (далі – ФО ГУ)
- а) власниками пошкоджених/знищених об’єктів нерухомого майна;
- б) замовниками будівництва;
- в) власниками спеціального майнового права на неподільні житлові об’єкти незавершеного будівництва;
- г) особами, які здійснили інвестування /фінансування будівництва об’єктів будівництва;
- ґ) членами житлово-будівельних (житлових) кооперативів, які викупили квартиру;
- д) спадкоємцями осіб, визначених підпунктами “а”-“ґ” цього пункту;
2) – об’єднання співвласників багатоквартирних будинків, – управителі багатоквартирних будинків, житлово-будівельні (житлові) кооперативи, які здійснюють утримання відповідних будинків, – особи, уповноважені співвласниками багатоквартирних будинків відповідно до Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» … – у разі отримання компенсації за пошкоджене спільне майно багатоквартирного будинку.
Отримувачами компенсації не можуть бути:
- 1) … санкції по ЗУ «Про санкції»;
- 2) …судимість за розділом І «Злочини проти основ національної безпеки України» КК України;
- 3) спадкоємці цих осіб.
Стаття 8 Закону «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна …» визначає види компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна передбачає, що одночасно з наданням грошової компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок отримувача компенсації із спеціальним режимом використання для будівництва будинку садибного типу, садового або дачного будинку або фінансування придбання об’єкта житлової нерухомості з використанням житлового сертифіката отримувач компенсації укладає договір про відступлення державі/територіальній громаді права вимоги до Російської Федерації щодо відшкодування збитків за знищений об’єкт нерухомого майна.
Встановлює, що порядок надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна, надання та використання житлового сертифіката для фінансування придбання об’єкта житлової нерухомості встановлюється Кабінетом Міністрів України в Порядку надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна. (порядок №600).
3. Підтвердження права власності на житло
Відповідно до п.2-1 постанови КМУ №600 від 30.05.2023 подання особою, яка є власником знищеного об’єкта нерухомого майна, заяви про надання компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна, визначеного згідно з пп. «а» п.4 ч.1 ст.1 Закону, в електронній формі здійснюється з використанням засобів Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, зокрема мобільного додатка Порталу Дія (Дія), за умови, що право власності такої особи на зазначений знищений об’єкт нерухомого майна зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та підтверджено відповідними відомостями з нього.
У разі коли документ, що посвідчує набуття права власності, реєстрацію яких було проведено до 01.01.2013, втрачено, пошкоджено чи зіпсовано, державна реєстрація такого права власності, може бути проведена за бажанням заявника на підставі відомостей Державного земельного кадастру чи відповідно на підставі відомостей Реєстру прав власності на нерухоме майно, який є архівною складовою частиною Державного реєстру прав, або у разі коли відповідна реєстрація проводилася виключно на паперових носіях інформації (реєстрові книги, реєстраційні справи), ведення яких здійснювали підприємства БТІ, – на підставі відомостей таких носіїв інформації.
Державна реєстрація прав у випадку, передбаченому цим пунктом, проводиться виключно за умови встановлення державним реєстратором наявності зареєстрованого права власності або інших речових прав, похідних від права власності, на підставі відповідних документів у Державному земельному кадастрі чи в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, а у разі коли відповідна реєстрація проводилася виключно на паперових носіях інформації (реєстрові книги, реєстраційні справи), ведення яких здійснювали підприємства БТІ, – на таких носіях інформації, з обов’язковим зазначенням у Державному реєстрі прав відомостей про втрату, пошкодження чи зіпсування відповідного документа.
Важливо – виводити архіви й оцифровувати їх, адже в багатьох регіонах до архівів БТІ немає доступу.
4. Оскарження рішень про відмову у наданні компенсації
Рішення уповноваженого органу можуть бути оскаржені у судовому порядку (п.25 Порядку №381).
Судова практика (КАС України):
- Постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 30.09.2024 у справі №520/8464/24, якою залишено без змін рішення Харківського окружного адміністративного суду від 10.06.2024.
Позов ФО – власника НМ до Департаменту ЖКГ Харківської МР про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Позов задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Департаменту ЖКГ Харківської МР, яка полягає у неналежному розгляді заяви ОСОБА_1 від 06.07.2023р., реєстрац.№__ про надання компенсації за пошкоджений об`єкт НМ, …; Визнано протиправним та скасовано рішення Департаменту ЖКГ Харківської МР “Про затвердження рішення комісії про відмову у наданні компенсації на відновлення пошкодженого об`єкта НМ, … від 01.02.2024р. за №01/37-24; Зобов`язано Департамент ЖКГ Харківської МР повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 06.07.2023р., реєстрац.№___, про надання компенсації …, у спосіб, визначений Порядком № 381, та прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.
Суд апеляційної інстанції погодився з висновками суду І-ї інстанції про те, що: «…, рішення Департаменту ЖКГ Харківської МР «Про затвердження рішення комісії про відмову у наданні компенсації на відновлення пошкодженого об`єкта НМ … № 01/37-24 було ухвалено відповідачем 01.02.2024, тобто до моменту завершення строку для подання заперечень на рішення комісії та моменту фактичного подання позивачкою заперечень, а отже передчасно та всупереч п.п. 2. п. 25 Порядку № 381.».
- Постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 03.07.2024 у справі № 520/2407/24, – без змін рішення Харківського окружн. адмін. суду від 03.04.2024.
Позов ФО – власника НМ до Ізюмської МВА Ізюмського р-ну Харківськ.обл., про: – визнання протиправним та скасування Акту обстеження об`єкта, …від 07.08.2023; – визнання неправомірним та скасування рішення № 51 Комісії … Ізюмської МВА Ізюм.р-ну Харківськ.обл… У задоволенні позову відмовлено. Суд апеляційної інстанції погодився з судом І-ї інстанції щодо відсутності підстав для задоволення позову.. «Як вбачається з оскаржуваного рішення, розгляд заяви позивача зупинений, у зв`язку з неможливістю ОСОБА_1 забезпечити свою присутність або присутність свого представника на об`єкті НМ… …
Крім того, розгляд заяви про надання компенсації поновлюється на підставі рішення комісії про відновлення розгляду відповідної заяви. Зазначене рішення приймається протягом 5 роб.днів з дня отримання комісією відомостей про усунення заявником обставин, що стали підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про надання компенсації (абз. 29 п. 14 Порядку № 381). Тобто, позивач не позбавлений права звернутися безпосередньо до відповідача з заявою про поновлення розгляду його заяви після усунення обставин, що стали підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про надання компенсації.» (суд І-ї інстанції також дійшов висновку, що Позивачем була порушена процедура подання скарги, тому фактично – він не скористався своїм правом на оскарження рішення Комісії-2 від 28.08.2023 № 51. (подавав звернення на рішення Комісії через ЦНАП у Волинській області).
Першоджерело – https://tinyurl.com/4yy3ejna