З 31 серпня діють нові принципи та критерії, за якими Держфінмоніторинг аналізуватиме надану адвокатами та іншими суб’єктами первинного фінансового моніторингу (СПФМ) інформацію про:
- фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу;
- інші фінансові операції;
- можливу підозру в легалізації злочинних доходів.
Операційний аналіз
Під час проведення операційного аналізу працівники Держфінмоніторингу перевіряють:
- економічний сенс та мету фінансових операцій (діяльності);
- вид активу або форми розрахунку, що використовується під час проведення фінансової операції (діяльності), та суми фінансової операції (діяльності);
- відповідність фінансової операції (діяльності) задекларованим доходам, характеру та змісту діяльності учасника операції;
- місце розташування, місце проживання або місце перебування учасників фінансових операцій, що проводять фінансову операцію (діяльність), або кінцевих бенефіціарних власників, їх сферу та період діяльності;
- зв’язки учасників фінансової операції (діяльності) з політично значущими особами, членами їх сім’ї та/або особами, пов’язаними з політично значущими особами;
- предмет угоди між учасниками фінансової операції (діяльності), а також фінансові інструменти, що використовуються під час проведення фінансової операції (діяльності);
- коментарі та іншу додаткову інформація, отриману від СПФМ та якою володіє Держфінмоніторинг.
Стратегічний аналіз
Під час проведення стратегічного аналізу працівники Держфінмоніторингу проводять аналіз інформації, зокрема, за такими критеріями:
- тенденції легалізації;
- типології легалізації;
- повторюваність процесів, які пов’язані з легалізацією;
- область впливу чи розташування явища легалізації;
- щодо руху активів, залучених до легалізації;
- тип використовуваних операцій (діяльності) учасників, залучених до схем легалізації;
- діяльність пов’язаних учасників фінансових операцій, які використовують професійні мережі відмивання коштів.
Опрацювання одержаної від СПФМ інформації
Працівники Держфінмоніторингу враховують:
- додаткову інформацію від СПФМ, державних, правоохоронних та розвідувальних органів, підрозділів фінансової розвідки про підозру в легалізації або вчиненні кримінального правопорушення, що не стосується легалізації;
- наявність даних, що свідчать про причетність фінансової операції або сукупності пов’язаних між собою фінансових операцій до легалізації;
- наявність даних, що свідчать про причетність фінансової операції або учасників фінансової операції (діяльності) до кримінального правопорушення, що не стосується легалізації;
- наявність даних про застосування спеціальних санкцій відносно учасників фінансової операції (діяльності) (кінцевих бенефіціарних власників);
- наявність даних про застосування міжнародних санкцій відносно учасників фінансової операції (діяльності) або їх активів;
- відомості, отримані від СПФМ, про розбіжності між відомостями про кінцевих бенефіціарних власників клієнта, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, та інформацію про кінцевих бенефіціарів, отриману СПФМ у результаті здійснення належної перевірки клієнта;
- відомості, отримані від СПФМ, щодо відмови від встановлення (підтримання) ділових відносин, проведення фінансової операції.
Принципи опрацювання одержаної від суб’єктів первинного фінансового моніторингу інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, та критерії проведення аналізу таких операцій затверджено наказом Мінфіну від 02.08.2021 № 440.