Як уникнути помилок при роботі в Електронному суді?

17.02.2025

Як уникнути помилок при роботі в Електронному суді?

Як уникнути помилок при роботі в Електронному суді розповіла адвокат, учасниця АО “ВСЕУКРАЇНСЬКА АДВОКАТСЬКА ДОПОМОГА», заступниця голови Комітету НААУ з питань електронного судочинства та кібербезпеки Тетяна Рабко під час заходу з підвищення професійного рівня адвокатів, що відбувся у Вищій школі адвокатури НААУ.

Лектор докладно проаналізувала разом з учасниками як уникнути помилок при роботі в Електронному суді, а саме:

  • 1. Технічні вимоги при роботі у підсистемі «Електронний суд».
  • 2. Використання КЕП в підсистемі «Електронний суд».
  • 3. Нюанси під час підтвердження повноважень в підсистемі «Електронний суд».
  • 4. Як подати процесуальний документ у підсистемі «Електронний суд», якщо відсутній доступ до матеріалів електронної справи?
  • 5. Основні вимоги щодо оформлення заяв та додатків у підсистемі «Електронний суд».
  • 6. Перебіг процесуальних строків при отримані документів у підсистемі «Електронний суд».
  • 7. Нюанси під час участі в судовому засіданні в режимі відеоконференцзв’язку.
  • 8. Алгоритм дій у разі відсутності документів у матеріалах електронної справи в підсистемі «Електронний суд».

У рамках характеристики помилок при роботі в Електронному суді акцентовано на наступному:

1. Технічні вимоги при роботі у підсистемі «Електронний суд»

Функціонування ЕС забезпечується за умови дотримання користувачами наступних технічних вимог (п. 3.1 Інструкції користувача Електронного суду):

  • – Швидкість інтернет з’єднання: від 1 Мбіт/с;
  • – Браузер: Google Chrome (не нижче 60 версії);
  • – Рекомендована версія: використання поточної актуальної версії;
  • – Роздільна здатність монітора: не нижче ніж 1280×720;
  • – Операційна система: не старіше Windows 7, рекомендовано: Windows 10.

Найбільш розповсюджені помилки, які можуть виникнути у користувачів під час первинної реєстрації електронного кабінету:

  • Помилка RegisterForm.Bad Request, яка може виникнути у користувачів під час первинної реєстрації.

Для вирішення питання виконайте нижчезазначені дії по черзі:

1) Відкрийте нове вікно браузеру Google Chrome в режимі анонімного перегляду (браузер Microsoft Edge в режимі InPrivate)

2) Перейдіть за посиланням https://id.court.gov.ua/

3) Виконайте процедуру реєстрації повторно Аналогічне вирішення помилки можна використовувати при довгій авторизації, коли сторінка підсистеми «Електронний суд» не завантажується (використовуємо п. 1 -2 зазначенні вище).

  • Помилка «Сертифікат пошкоджений або не може бути використаний».

Якщо строк дії ключа ще не вичерпано, необхідно встановити Бібліотеку веб підпису за посиланням https://shorturl.at/ltJV7, виконати первинне встановлення, ІМПОРТУВАТИ СЕРТИФІКАТ https://shorturl.at/sL345 та налаштувати як зазначено у відео інструкції http://surl.li/lrswx.

2. Використання КЕП в підсистемі «Електронний суд»

Використання КЕП під час реєстрації електронного кабінету:

  • Процедура реєстрації Електронного кабінету фізичної особи та фізичної особи – підприємця здійснюється з використанням кваліфікованого електронного підпису такої особи.
  • Процедура реєстрації Електронного кабінету юридичної особи здійснюється з використанням кваліфікованого електронного підпису керівника такої юридичної особи, що підтверджується даними з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань. Сертифікат кваліфікованого електронного підпису такої посадової особи повинен містити ідентифікаційні дані як юридичної, так і посадової особи.

Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 07 .10 .2024 по справі № 915 /451 /24.

Основні моменти, що потребують уваги при використанні КЕП під час роботи із підсистемою «Електронний суд»:

  1. Під час авторизації необхідно із переліку обрати Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, що видав КЕП;
  2. Для авторизації потрібен діючий КЕП (зазвичай строк дії ключа 1-2 роки);
  3. Не допускається використання іншого КЕП під час підписання документів в підсистемі «Електронний суд» аніж той, що використовувався під час авторизації.

3. Нюанси під час підтвердження повноважень в підсистемі «Електронний суд»

Документи, що підтверджують повноваження у підсистемі «Електронний суд»:

  • Електронна довіреність;
  • Електронний ордер;
  • Копія документа, який підтверджує повноваження представника.

Причини по яким неможливо сформувати електронний ордер у підсистемі «Електронний суд»:

  • В профілі користувача відсутні підтверджені відомості про наявність у користувача статусу адвоката;
  • Учасник справи, якого представляє адвокат має зареєстрований кабінет в підсистемі «Електронний суд»;
  • Судом не внесено до електронної справи відомості щодо коду ЄДРПОУ (для юридичних осіб)/РНОКПП (для фізичних осіб) сторони по справі.

Чинність електронної довіреності в підсистемі «Електронний суд»:

Довіреність в електронній формі дійсна до моменту її скасування довірителем або протягом строку, на який вона видана. При втраті чинності довіреності в електронній формі автоматично скасовуються також усі її похідні довіреності, що видані в порядку передоручення.

У постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 21 .11 .2024 по справі № 910 /6947 /24 зазначено, що додана до зустрічної позовної заяви довіреність сформована в системі «Електронний суд», отже, у цьому випадку належить застосовувати частину восьму статті 60 ГПК України . Місцевий господарський суд, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, застосувавши статтю 60 ГПК України в сукупності з частиною другою статті 245 ЦК України, дійшов помилкового висновку про неналежне оформлення довіреності, керуючись тим, що довіреність не засвідчена нотаріально, оскільки правила засвідчення копій довіреностей, виданих у паперовій формі, неможливо застосувати до електронних доручень, сформованих учасником справи в підсистемі «Електронний суд» . За таких обставин, ухвала місцевого господарського суду та постанова суду апеляційної інстанції підлягають скасуванню, з передачею матеріалів оскарження до суду першої інстанції для вирішення питання про прийняття зустрічної позовної заяви.

4. Як подати процесуальний документ у підсистемі «Електронний суд», якщо відсутній доступ до матеріалів електронної справи?

Способи подання процесуальних документів в підсистемі «Електронний суд» при відсутності доступу до матеріалів електронної справи:

  1. Згенерувати електронний ордер/отримати електронну довіреність у підсистемі «Електронний суд» та подати відповідну заяву через матеріали електронної справи.
  2. Використати відповідний шаблон у розділі Заяви.

5. Основні вимоги щодо оформлення заяв та додатків у підсистемі «Електронний суд»

При заповненні тексту заяви в підсистемі «Електронний суд неможливо:

  • Додати таблицю;
  • Додати зображення.

Важливо! При формуванні процесуальних документів або оскарженні рішення суду у справі по якій змінено підсудність потрібно перевіряти назву суду до якого формується заява. У разі некоректності автоматичного визначення суду, потрібно подавати документи не через розділ «Мої справи», а через розділ «Заяви».

В ухвалі Верховного у складі судді-доповідача Касаційного адміністративного суду Уханенка С.А. від 09.01.2025 по справі № 120/722/23 зазначено, що згідно з пунктом 26 Положення про ЄСІТС електронні документи створюються із застосуванням вбудованого текстового редактора шляхом заповнення форм документів, передбачених Інструкцією користувача Електронного суду, підписуються кваліфікованим електронним підписом (підписами) його підписувача (підписувачів) та надсилаються засобами відповідної підсистеми ЄСІТС.

Судом встановлено, що до Верховного Суду надійшла сформована за допомогою підсистеми «Електронний суд» касаційна скарга від 03 січня 2025 року щодо надіслання касаційної скарги у цій справі з додатками.

Проте зі змісту цього документа вбачається, що він по суті є супровідним листом, до якої додано касаційну скаргу, та яка не була сформована за допомогою підсистеми «Електронний суд», а додана до супровідного листа як додаток в порушення пункту 26 Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи та пункту 12 Інструкції користувача Електронного кабінету ЄСІТС.

Відомості про сформування скаржником саме касаційної скарги в підсистемі «Електронний суд» відсутні, що свідчить про використання скаржником непередбаченого чинним процесуальним законодавством способу звернення до Верховного Суду.

6. Перебіг процесуальних строків при отримані документів у підсистемі «Електронний суд»

Цивільний, господарський та адміністративний процес:

  • Якщо учасник справи має електронний кабінет, суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно -комунікаційної системи чи її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами. У разі відсутності в учасника справи електронного кабінету судові рішення надсилаються в паперовій формі рекомендованим листом із повідомленням про вручення.
  • Якщо судове рішення/повістку надіслано до електронного кабінету пізніше 17 години, судове рішення/повістка вважаються врученими у робочий день, наступний за днем їхнього відправлення, незалежно від надходження до суду повідомлення про їхнє доставлення.

7. Нюанси під час участі в судовому засіданні в режимі відеоконференцзв’язку

Помилка відображення відео в тестуванні обладнання, на початку конференції або через деякий проміжок часу після початку.

Можливі наслідки: зависання зображення та відсутність звуку, чорний або білий екран замість зображення, повна відсутність зображення.

Рішення: відключити апаратне прискорення в браузері.

  • Участь у судовому засіданні в режимі ВКЗ з мобільного телефону:

Якщо виникають проблеми під час тестування обладнання на сайті vkz.court.gov.ua (не відображається ваше власне зображення), переконайтеся, що у вас вимкнений режим енергозбереження батареї в налаштуваннях.

  • Участь у судовому засіданні в режимі ВКЗ у корпоративній мережі:

Для коректної роботи необхідно вимкнути VPN та перевірити внутрішні налаштування корпоративної мережі інтернет (можливі внутрішні обмеження щодо потокового відео).

Для отримання доступу та можливості збереження файлів технічної фіксації (відеозапис) судового засідання з КЕП необхідно сплатити судовий збір у сумі 90.84 грн. Одразу після сплати судового збору файл буде доступний для перегляду та збереження в додатках до протоколу.

8. Алгоритм дій у разі відсутності документів у матеріалах електронної справи в підсистемі «Електронний суд»

Відповідно до п.124 Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, де було зазначено, що у разі надходження заяви учасника справи про ознайомлення з матеріалами справи чи окремими документами в електронному вигляді через систему Електронний суд, суд, який отримав таку заяву, забезпечує сканування відповідних матеріалів справи у паперовій формі, що перебуває в такому суді, та долучення їх до матеріалів електронної судової справи.

У разі відсутності документів у матеріалах електронної справи в підсистемі «Електронний суд» направляється повідомлення про відсутність матеріалів у електронній справі.

Першоджерело – https://tinyurl.com/52mdm4zn

Новини партнерів та ЗМІ